Magic Yo!

Miss Peregrines Home For Peculiar Children er den nyeste filmen fra Tim Burton. Det er en dark fantasy film, med Asa Butterfield og Eva Green. Basert på en bok av samme navn.

Jeg gikk inn i kinosalen uten å ha lest noe om plottet og uten å ha sett en trailer. Det tror jeg var en bra ting, og jeg anbefaler det. Tim Burton har alltid var dyktig med det visuelle, og til å bringe unike filmverdener til liv. Det gjør han delvis her. Jeg er ikke en som klager på mye CGI. I dagens Hollywood må du regne med det, men dersom det er gjort bra bryr det meg ikke. Jeg syns denne filmen var visuelt bra. Spørsmålet er om det er noe mer bra? Det er det. Asa Butterfield har potensial som skuespiller og gjør en god jobb her. Han er fortsatt ung så jeg kan overse at han ikke har den mest overbevisende Amerikanske dialekten. Eva Green spiller karakteren med navnet i tittelen. Hva er det egentlig å si om Eva Green. Jeg har sett henne i flere filmer, og kan konkludere med at jeg hadde nok likt hennes skuespill om hun leste en telefonkatalog på mandarin.

Så til det jeg føler hindrer filmen og bli mer en OK. Det første er tonen. Den er veldig ujevn. Det virket som om Burton var usikker på hvor mørkt han ville gå. Dette merkes spesielt når heltene konfronterer skurkene. Med tanke på at filmen har 12 års grense i Norge, virket det merkelig hvordan noen scener ble gjort. Filmen har også skuffende skurk. De er ganske kjedelige og uinteressante. De var også ett offer for den ujenve tonen. Måten monsterene ser ut, og noe av det de gjør var mørkt, men lederen var en helt annen tone. Så til plottet. Mye av det var bra, med grei "build up" mot det som skal skje senere i filmen. Dessverre ble det litt for kompleks, og konklusjonen leverte ikke etter den gode build upen. Jeg stille også spørsmål med noen karatervalg.

Miss Peregrines Home For Peculiar Children er nok ikke den filmen av Tim Burton du ville huske om flere år, men til tross for noe problemer er det en underholdende film med ett par gode skuespillere i. Jeg likte selve konseptet og tror at om Burton hadde gjort ett par andre valg kunne denne ha vært veldig god.

6.5

Greit nok

• Burton er meget dyktig visuelt