Kung fu!

*Spoiler alert*

Daredevil sesong 1 og 2 er fantastisk. Jessica Jones var veldig bra. Luke Cage var god, men hadde mange irriterende karakterer og hadde litt for lang sesong. Hvordan er Iron Fist?

Du har nok sikkert sett mange negative anmeldelser av Iron Fist. Her kommer en til. Dette er ikke en direkte forferdelig serie, men en serie som lider av MANGE store feiler. For eksempel action. Daredevil har hatt gode "hand to hand" action scener, og jeg hadde håpet på noen kvalitets kung fu sekvenser. Dessverre skuffer det her. Det er noen underholdene kamper, men de fleste er svekket av middelmådig stunt arbeid, for mye kutting og skuespillere som ikke er veldig gode til det. Det var veldig ofte jeg la merke til at de skjulte ansiktene til karakterer for å skjule stuntmenn. Dette fører da også til mye kutting. I en serie med denne typen historie forventer du at det er god action som kompenserer for svak historie, men dessverre ble det ikke sånn. Dette kunne ha blitt fikset lett, med å gi Danny en maske.

Karakterene er heller ikke stort bedre. Bortsett fra en kjedelig helt som har veldig ujevn karakter, var de fleste bi karakterene kjedelig, svak skrevet og dårlig til middelmådig spilt. Danny oppførsel er så ujevn. Det virket som det ikke var noen plan om hvordan han skulle fungere som karakter, så han oppfører seg slik plottet trenger at han skal oppføre seg. Ett annet lignende problem med Danny er kamp ferdighetene hans. I en episode kan han slåss for svære mengder fiender i andre klarer han knapt en. Det skal sies at det ikke var mye å jobbe med, men Finn Jones overbeviser ikke. De tre Meachum karakterene gidder jeg ikke skrive mye om. De var kjedelig og jeg følte ikke de bidro med noe spesielt. Både Ward og Harold hadde potensial til å være gode karakterer begge to, men takket være dårlig manus ble de ikke det. Dette går egentlig igjen i de fleste karakterer i denne serie. Claire, som jeg har likt i de andre seriene, var unødvendig og bidro med lite her. Colleen var grei. Henwick spilte rollen greitt, men karakteren var som alle andre svak. Skurkene var svake og jeg tør påstå at for første gang var det ikke en eneste karakter jeg likte.

Plottet er også veldig ujevnt. Det virker som veldig mye ble diktet opp mens de holdt på uten en klar plan. Vendinger i historien som ikke var logiske. Flere karakter valg og konflikter betydde lite på grunn av dårlig historie. Davos og Danny skal være venner som har ett tett bånd, men siden konflikten mellom dem begynner rett etter de er sammen på skjermen betyr det ingenting. Jeg kunne sikkert lett ha laget en hel artikkel med dumme ting som er skrevt inn i serien her, men jeg skal prøve å styre meg. Til tross for at historien foregår i New York eksisterer knapt politi. Karakterer begår mord uten konsekvenser. Ward er overrasket over at Harold gjør akkurat det han har planlagt å gjøre lenge. At Harold drepte foreldrene til Danny var så åpenbart at det burde blitt avslørt tidligere. Selv om Colleen er relativt liten og tynn, klare hun å overmanne motstandere lang ute av hennes vektklasse. Davos har trent kampsport hele livet, men gjør ikke stort annet enn slag og spark. Hvorfor fikk han som stod bak de verste Dexter sesongene være showrunner for en Marvel serie? Det virket nemlig som han ikke hadde noen plan for hva som skulle skje i denne serien.

Iron Fist er en stor skuffelse. Sammenlignet med de andre Marvel serien på Netflix er den skuffende, og den er skuffende uten den sammenligningen. Den er svakt skrevet, med svake karakterer som ikke er spesielt godt spilt og har skuffende action. Dette hadde potensial til å bli noe av det beste Marvel har laget, men ble blant det svakeste.

4.5

Under middels

• Noe grei action