"What a lovely day"

Dersom du tar en Fast & Furious film, setter den i en post apokalyptisk ørken og kaster inn et bedre manus og bedre skuespillere, da får du Mad Max: Fury Road. 34 år etter den klassiske "The Road Warrior" og 36 etter at serien begynte, har George Miller klart det få regisører klarer. Han har laget en oppfølger som lever opp til storhetstiden, men samtidig fungerer som en sterk reboot.

Tom Hardy gjør en sterk innsats som den titulerte helten. Med få replikker gjør Hardy veldig mye, og er også overbevisende når ting begynner å ta av. Di fleste av rolleinnehaverene gjør en grei innsats, til tross for filmens "over the top" natur. Filmen har veldig underholdende action, og enormt mye action. Filmen kan egentlig beskrives som en lang biljakt scene. Med så mye action kan det lett bli for mye, men Miller gjør mye rett, og har noen få pauser fra volden så seeren ikke blir lei av det nesten konstante kaoset på skjermen. George Miller viser igjen at han kan action bedre en mangen andre.

Til tross for et stort budsjett, har de valgt å bruke veldig mye praktiske effekter så filmen aldri blir for tegneserie aktig, som Hobbit filmene. Som sagt er det veldig mye action, og den er gjort bra med sterk stuntarbeid. Det skal nevnes at filmen har circa 100 ganger så stort budsjett som "The Road Warrior", men ikke mange dollar er blitt sløst bort.

Mad Max: Fury Road er en av de første store "summer blockbuster" i 2015, og jeg blir ikke overasket dersom den blir regnet som den beste om tre måneder.

8.5

• Tom Hardy