Spionfilm i klasse

Kingsman: The Secret Service er en spion action komedie regissert av Matthew Vaugh basert på tegneserien the Secret Service. Filmen henter stor inspirasjon fra tidlegere spion filmer som blant annet James Bond, Mission Impossible og Jason Bourne. Filmen handler om Eggsy (Taron Egerton) en ung mann som blir rekrutert som kandidat til en spion gruppe, Kingsman, av en tidligere kollega av faren, Galahad (Colin Firth).

Dette er ganske enkelt en veldig bra film. Filmen har sterk "over-the-top" action og veldig bra stuntarbeid. Mye av actionen i filmen er veldig voldelig, men er gjort på en komisk måte så den ikke fremstår for seriøs. Egerton og spesielt Firth, som gjør mye stuntarbeid selv, er veldig gode her. Samuel L. Jackson er også minneverdig som Bond inspirert skurk som lesper. Filmen har et bra soundtrack og bruker flere klassiske rock sanger i action sekvensene sine. Filmene har flere minneverdige action sekvenser jeg ikke trenger å avsløre.

Filmen nruker flere klassiske element fra spion filmer. Urealistiske "gadgets" er den som dukker mest opp. En overdreven skurk og en handikappet "henchwoman" med falske metal ben. Skurken har selvfølgelig en overdreven og verdensomspennende plan. Filmen er forsåvidt et kjærlighetsbrev til spionfilmer. For å sitere skuespiller Mark Strong: "filmen er for spion filmer, hva Kick-Ass er for superheltfilmer".

Filmen er også en morsom film. Både dialogmessig og annet. Manusforfatterene har funnet plass til massevis av morsomme replikker. Filmen har en stort sett sterk og morsom gruppe skuespillere. Mark Strong er sammen med Firth, Jackson og Egerton blant di morsommere. En av di morsomere delene i filmen involverer en Svensk prinsesse som jeg ikke skal "spoile" her.

Denne filmen vil nok uten tvil være starte på en god karriere for Taron Egerton, og kanskje den første av flere i en serie filmer.

8.5

• Firth og Egerton