Katter, narkotika og George Michael

Keanu er en action komedie regissert av Peter Atencio. Den har den kjente komedie duoen Key & Peele i hovedrollene. Den handler om kompiser som utgir seg for å være gangstere etter at den ene sin katt, Keanu, blir stjålet.

Jeg må si at jeg likte Keanu. Jeg har sett veldig lite av Key & Peele sitt sketsj-show, så jeg var ikke så kjent med deres type humor. Jeg vil ikke påstå at dette var en "laugh out loud" film. Det er ikke alle vitsene som virker, men de som virker, gjør det godt. Selv om plottet kanskje høres ganske dumt ut, så funker det faktisk. Katten er det som plottet handler om, men er ikke i fokus så mye. Det er mer en "macguffin" en en karakter. To allminnelige menn som later som de er ganstere er en simpel, men effektiv ide for komedie. En av mine favoritt scener involverte en scene med flere gangstere i en familibil som lytter på George Michael.

Både Key og Peele gjør en god jobb, men jeg syns den bedre av de to var Key. Han spiller den mer "straight man" rollen og gjør den godt. Jordan Peele spiller den mer urealistiske karakteren, men gjør det overbevisende. De har god kjemi, men etter å ha arbeidet sammen i flere år er vel ikke det veldig overraskende. De resterende skuespillerene som er med er alle greie. Mesteparten av humoren kommer fra hovedrolleinnehaverene. Dersom du liker katter, syns du sikkert at katten er søt. Det betyr vel ingenting for filmen, men om du ikke liker filmen kan du hvertfall se på en søt katt.

Keanu er en morsom og underholdene action komedie som du lett kan bruke 90 minutter av livet ditt på uten at du angrer. Den er ikke noe revolusjonerende mesterstykke av en komedie, men var god underholdning hele veien.

7.0

• Morsomt konsept
  • Key & Peele