DINOSAURER!

Jurassic World er det nyeste og fjerde innskuddet i Jurassic Park serien. Den er regisert av Colin Trevorrow, med Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Nick Robinson og Ty Simpkins i hovedrollene. 20 år etter den første parken er Jurassic World blitt en suksess, men de ønsker å skape noe nytt. Derfor lages det en dinosaur hybrid, Indominus Rex, som klarer å rømme.

Chris Pratt viser nok en gang at han har karisma og sjarm til å spille helten i en storbudsjetts action film. Filmen er spennende med har mye og solid action. Å se dinosaurer på film er jo nok til å få den lille gutten i oss alle til  å hoppe av glede. Spesial effekt er som med den originale filmen gode, men det er kanskje mer et kompliment av den filmen. Personlig trodde jeg at konseptet menneske trener "raptors" virket dumt, men det blir utført på en grei måte her. Filmen har en scene i slutten som du rett og slett er nødt til å like. Dersom den scenen ikke vekker glede i deg, har du nok ingen sjel. Komponist Michael Giacchino har klart å passe inn John Williams klassiske musikk i sin egen score til denne filmen. Dette pluss andre "callbacks" til forgjengerene gir filmen fin nostalgi faktor.

Filmen blir dessverre dratt litt ned av kjedelige subplots. Forholdet mellom to unge brødre, familie forhold og en unødig romanse kunne lett ha vært fjernet fra filmen. Det er også et forsøk på en menneske skurk, som ikke virket nødvendig. Jeg synes også at den nye dinosauren var skuffende designmessig. Jeg syns at når du først har designet en egen dinosaur kan de gjøre mer. Den er ikke dårlig, men bare uimponerende. Til tross for kjedelige "subplots", er det et av de som hinter til en potensiell retning serien kan gå. Filmen har også en treig begynnelse.

Til tross for unødvendige "subplots", er dette en underholdende science fiction eventyr. Chris Pratt gjør nok en gang en stor innsats som helt i en overaskende god film. Denne filmen har nok mulighet til å hente flere tekniske Oscar til våren. Filmen kan bli en barndomsfavoritt på samme måte som originalen ble det for mange for over 20 år siden.

7.5

• Chris Pratt
  • Action og effekter