Klassiker som fortsatt leverer

Jaws eller Haisommer, er en klassisk Steven Spielberg thriller fra 1975. Filmen er basert på en bok. Den ble når den kom ut, tidenes kinosuksess og tjente inn over 400 million dollar verden rundt. Men betyr kinosuksess og klassikerstempel at det er en bra film? I dette tilfelle ja. Filmen foregår på en øy i New England, hvor en ung jente blir drept av en hai. Politimann Martin Brody (Roy Scheinder) ønsker å stenge strendene, men borgermesteren stanser han. Ikke lenge etter blir en liten gutt drept av den samme haien. Da må Brody sammen med haiekspert Hooper (Richard Dreyfuss) og haijeger Quint (Robert Shaw) ut på havet for å drepe haien.

Filmen kan egentlig beskrives som flere sjangrer som skrekk og monsterfilm. Spielberg gjør en god jobb med å ikke vise monsteret/haien for tidlig eller for mye. Vær eneste gang haien er i nærheten har filmen en anspent stemning og solid skuespill hjelper til å gjøre haien til en farlig og fryktinngytende film skurk. Undervannsperspektivet blir brukt flere ganger med suksess. Den sterkeste delen av filmen, er jakten på haien i den siste tredjedelen av filmen. Jakten er spennende og det spesielle vennskapet mellom di tre menne som jakter på haien, gjør at filmen fremstår som mer enn bare en generisk monster film. En meningsløs underliggende handling frå boken er fjernet.

Filmen har noen biroller som virket til tider meningsløse. Brodys kone og barn for eksempel, kunne enkelt ha blitt fjernet, uten at filmen hadde lidd. Oppførselen til noen karakterer framstår også som urealistisk dumme. Når en annen hai blir drept tør ingen å bade i frykt for hai, helt til en person går ut i vannet og alle plutselig glemmer haiangrepet. Innbyggernes sinte reaksjon på at strendene blir stengt på grunn av hai virket urealistisk. Borgermesteren som er motvillig til å stenge strendene var også merkelig. Hans grådige grunner til å gjøre virker ikke ekte.

Jaws er en sterk og vellaget thriller, som satt standarden for thrillerer og monster filmer.

8.0

• Anspent stemning