That`s him. That`s Jason Bourne

Det har gått ni år siden forrige Bourne film med Matt Damon. Så mange år i dagens samfunn skaper ofte mye hype som filmer sjelden klarer å leve opp. Anmeldere har hatt blandede følelser ovenfor denne filmen. Denne anmelderen har sett filmen, og kan si at han var fornøyd med det han så.

Vi begynner med plottet. Det er ganske standard spion film plot. Kanskje ikke det mest inspirerende eller sterkeste, men det beveger seg i ett godt tempo. Det er stort sett nye karakterer i filmen. Tommy Lee Jones spiller CIA sjef og gjør rollen sin godt. Han er såpass erfaren at dette er en rolle han gjør lett. Alicia Vikander er også god i sin rolle, selv om hennes "American" ikke alltid var like overbevisende. Vincent Cassel og Riz Ahmed er også nye, men jeg føler deres roller ikke fikk nok til at de kan bedømmes. Stjernen i filmen derimot, Matt Damon, leverer igjen i sin rolle. Han har som kjent ikke kjempemye dialog, men han er så god i rollen og karakteren så bra at han ikke trenger å si mye.

Der filmen skinner mest er på action og spenning. Gjennom filmens to timer sluttet den aldri å være spennende, og karakterene var godt nok skrevet til at du aldri er sikker på hvem som kan stoles på. Det er en positiv kvalitet i en spion film. Action og sekvensene er godt filmet og noen meget intense. En lenger biljakt scene og en slåss scene skilte seg spesielt ut. Flere av action sekvensene er filmet med håndholdt camera og har flere "cuts", men Paul Greengrass klarer å gjøre det såpass bra at det virker.

Jason Bourne er en veldig god action thriller. Den har en solid hoved trio og leverer sterk action og spenning hele veien. Den vil kanskje ikke bli husket som den beste filmen i serien, men jeg syntes den fortjener mye skrytt.

8.0

• God action
  • Matt Damon ER Jason Bourne