FIGHT!

Ip Man og Ip Man 2 er to av mine absolutte favoritt kung fu filmer. Derfor var interessen høy for den tredje filmen i serien. Jeg kan ikke si at filmen er like god som forgjengerene, men er fortsatt solid.

Regissør Wilson Yip leverer igjen solide filmet og koreograferte action sekvenser. Det er topp kvalitet på stuntarbeidet og Donnie Yen og nykommer Zhang Jin leverer begge godt i de scenene. Det er ingen scener som i min mening kan måle seg med 10 mot 1 slåsskampen fra første film, men den setter riktignok en veldig høy standard. Det er allikevel mange bra slåsskamper i filmen. Det eneste jeg kan si på action sekvensene er at de føles litt trygge. Etter å ha sett hva de klarer å oppnå i de to forrige hadde jeg håpet at de skulle gå ett steg videre.

Der jeg føler filmen sniubler litt er på historien. Donnie Yen er igjen god, Zhang Jins karakter Cheung er en bra karakter og plottene som involverer de to er bra. Dessverre har filmen flere subplot og unødvendig element som holder filmen under de to forrige. De er ett kort hint av en romanse som lett kunne har vært fjernet uten problemer. Jeg føler også at å inkludere en versjon av Bruce Lee, i så liten rolle som han hadde var unødvendig. Jeg forstår at Lee var en viktig del av Ip Mans liv, men jeg syns heller forholdet mellom de to kunne vært en egen film. Det som derimot irriterte meg mest var valget å inkludere Mike Tyson i en rolle. Slåsskampen mellom han og Donnie Yen er ikke dårlig, men jeg føler at han var presset inn i filmen, fordi han var ledig(han er heller ingen god skuespiller). Jeg skulle heller sett at de fjernet masse subplot og kun fokuserte på Ip Mans historie med konen og Cheung.

Ip Man 3 klarer ikke helt å leve opp til den høye kvaliteten de to forrige demonstrerte, men er fortsatt en veldig underholdende kung fu film. Donnie Yen er bedre på sånne filmer enn de fleste.

7.0

• Få kan matche Donnie Yen på kung fu filmer