Ikke akkurat guddommelig

Hercules er en 2014 action eventyrfilm regisert av Brett Ratner med Dwayne "The Rock" Johnson i hovedrollen, og er basert på en grafisk novelle. Filmen handler om Hercules (Johnson), som er leder av en gruppe leiesoldater.

Denne filmen fikk jo litt oppmerksomhet i fjor på grunn av di tre norske skuespillerene i filmen. Og dersom du lurte kan jeg melde at di stort sett er akseptable. Santelmanns rolle er såpass liten at den egentlig kunne blitt spilt av en statist. Aksel Hennie er litt i samme båt. Den sterkeste av våre landsmenn er Ingrid Berdal. Dwayne Johnson er jo en veldig sterk action helt som vanlig. Hans Hercules har imotsetning til resten av skuespillerene en Amerikansk dialekt istedenfor klassisk Britisk. Selv om     at alle har lignende dialekt ville vært satt pris på, så tar jeg heller en Amerikansk en dårlig Britisk.

Bortsett fra Johnson så er filmens sterkeste kort tonen. Denne typen film blir ofte kjedelig når di tar seg selv for seriøst, men denne klarer å unngå den fellen. Filmen har en del humor som stort sett virker. Ian McShane gjør grei figur som synske i gruppen som har sett sin egen død. Han har den morsomste dialogen og gjør, tross alderen, det greitt i action scenene.

Historien her er ganske standard egentlig og fylt med for mange karakterer. Det er ingen karakterutvikling for andre en Johnson. Det er en karakter i filmen som virker som di hadde tenkt å gi stor rolle, men ombestemte seg under filmingen. Filmen har for lite fokus på Hercules' forhold med sine kompanjonger. Jeg var også litt skuffet over filmens action sekvenser. De er stort sett underholdende, men litt korte. Filmen har heller ingen tydelig eller sterk skurk.

For å oppsummere er dette en helt grei og underholdende 90 minutter film med sterk hovedrolleinnehaver, men er en film du ikke gidder å se mer en en gang. Brett Ratner er ikke kjent for å lage store filmer og fortsetter den trenden her.

6.0

Ok

• The Rock