Er Gibson tilbake?

Hacksaw Ridge er ett krigsdrama regissert av Mel Gibson. Det er basert på den sanne historien om Desmond Doss, en soldat som nektet å bære våpen.

Det er ingen nyhet at Mel Gibson kan regissere filmer, spesielt historiske drama. Han gjentar sin tidligere suksess her. Hacksaw Ridge er ett meget godt regissert krigsdrama. Kampscenene er voldelige, og til tider brutale. Historien til filmen har ett godt tempo. Det kan være vanskelig å finne den rette balansen mellom krigscener og karaktererdrama, men Gibson har gjort det her. Historien er god, og scenene i selve Hacksaw Ridge er topp kvalitet. Hadde denne sekvensen vært en timelang kort film hadde den kanskje fått høyeste karakter. Filmens originale musikk under denne sekvensen er også meget god. Jeg la ikke merke til noe spesielt med musikk ellers, men det var bra her. Filmen ser også veldig bra ut.

Filmen er også bra spilt. Andrew Garfield spiller hovedrollen (Oscar nominert), og det gjør han veldig bra. Han er sympatisk og passer rollen perfekt. Garfield er den eneste «stand outen» i filmen, men det er mange skuespillere som gjør gode bi roller. Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving og Luke Bracey er alle gode i sine roller. Den eneste svake rollen var Vince Vaughn. Han spiller den klassiske høylydte sersjant rollen som alle krigsfilmer må ha. Jeg syns rett og slett ikke han passet til den rollen.

Hacksaw Ridge er en film jeg aldri fikk muligheten til å se i fjor. Hadde jeg gjort det mistenker jeg at den hadde kommet høyt på min liste av fjorårets beste filmer. Er Mel Gibson tilbake? Vel, nei. Han har lagt filmer lenge, men dette vil nok gi han mer mainstream oppmerksomhet. Fortjent Oscar nominasjon.

8.5

• Gibson nydelige regi
  • Garfield hovedrolle