The night is dark

*SPOILER ALERT*

Sesong 5 av Game of Thrones er ferdig. Som vanlig vil jeg gå ut ifra at du har sett sesongen dersom du leser her.

Det positive: Det var selvfølgelig veldig mye bra. En ting serien alltid har vært god på, har vært når to ulike karakterer tilbringer mye tid sammen. Til tross for at det meste i Dorne var kjedelig, fikk vi i det minste flere scener med Bronn og Jaime sammen. En annen ny duo var Tyrion og Jorah. Disse to var ikke like mye sammen, men var ganske underholdende i den tiden de fikk. Episode nummer 8 "Hardhome", var fantastisk. Den siste halvtimen var episoden var noe av det beste serien har gjort. Å se Jon slåss mot en White Walker, hvor han har liten sjanse for seier, var ett øyeblikk både boklesere og seere kunne sette pris på. Regissør Miguel Sapochnik fortjener mye skryt for denne episoden. Den typiske episode 9 var ikke den typiske episode 9 som den har vært før. Scenen i the Fighting Pits, med the Sons of the Harpy og Drogon var sterkt utført. Sesong finale var også sterk, emosjonell og "cliffhangery". Myrcella er død, Stannis kan være død, og Jon er død. Cersei sin "walk of shame" var veldig bra utført og intens, med unntak av hun som ropte; "SHAME!". Jeg kunne ikke unngå å le litt av akkurat det. Det kan se ut som i Daenaerys sitt fravær vil nå Tyrion og Varys styre Meereen. Det kan fort bli veldig underholdende. Sesongen klarte ikke å nå samme høyde som tidligere sesonger, men når serien er så bra, ville de fleste slitt med det. Selv om den var litt treig, så gjorde den mye for å sette opp neste sesong. Sesongen var som forventet, med noen små unntak, bra skrevet, laget og spilt. Selv om Sand Snakes var ganske svake, så kom det noen gode nye karakterer. Alexander Siddig som Doran Martell og DeObia Oparei som Areo Hotah var gode til tross for lite skjermtid og involvering i historien.  Den klart beste av di nye var Jonathan Pryce som the High Sparrow. Valget av han var en home run. Jaqen, hverfall skuespilleren, og Lancel og Kevan Lannister returnerte alle til serien. De gjorde det bra i den lille tiden de fikk, og vil nok forhåpentligvis ha større roller neste år. Selv om jeg var skuffet over at Barristan ble drept av, fikk han hvertfall dø en heroisk død. Vi fikk også seriens første flashback scene. Di fleste historie var interesante, bortsett fra Dorne og til tider Sansa sin. Det mest spennende var nok Jon sin historie. Game Of Thrones kan jo ikke sammenlignes med andre serier, fordi produksjonen er så mye større og bedre enn noe annet som går.

Det negative: Selv om Game  of Thrones er en veldig bra serie, er den ikke uten feil. En av di større har vært de nye karakterene, the Sand Snakes. Fan favoritter i bøkene ble til kjedelig karakterer med forferdelige dialekt på skjermen. Det er ikke ofte D&D velger dårlige skuespillere, men her gjorde de det. Generelt så var alt som foregikk i Dorne kjedelig og unødvendig. En sjokkerende scene i slutten gjør ikke opp for det. Det blir også litt irriterende hvor, "overpowered" Ramsay er i serien. Jeg er klar over at skurker i Game of Thrones ofte går ustraffet i bøkene, men måten han blir skrevet er nesten for mye. Stopper en hel armè med 20 menn, uten noe problem. Det blir litt for dumt. Jeg er klar over at de tar fra bøkene, men det kan bli slitende med sesong etter sesong av at alt går galt. Det største problemet denne sesongen var at det var litt stillestående. Flere karakterer, som for eksempel Sansa, føltes som de ikke fikk noe framgang i sine historier.

Beste øyeblikk:
Jon Vs. White Walker
The Nights King