Spinoff prequel

Harry Potter serien er en relativt habil filmserie. Kvaliteten på filmene er noe ujevn, men de holder ett stort sett høyt nivå, og er de klart beste "young adult" bokserien. På grunn av stor suksess måtte de selvfølgelig komme en prequel serie.

Prequel filmer er ofte unødvendige og kompliserte. Den gudlause styggedommen X-Origins er ett fint eksempel på det. Fantastic Beasts derimot går såpass langt tilbake at det ikke oppstår ett problem. Manusforfatteren og regissøren tar hensyn til de av oss som kun har sett filmene. Du er nok ikke nødt til å ha bok kunnskap for å kunne nyte filmen, men du vil nok fange opp noen easter eggs om du gjør det. Jeg syns allikevel plottet var noe tynt. Det var ikke nok innhold i det til å strekke ut over to timer. Filmen skårer høyt på det visuelle og på de fiksjonelle skapningene. Det er vel ingen overraskelse at CGI-en holder høy kvalitet når filmen koster 180 millioner, men de må allikevel skrytes. Som ett sidenotat vil jeg si at jeg kunne spart meg for noe av magi snakket og magi "exposition", men sånt er å regne med i den første i en serie.

På karakterfronten er Eddie Redmayne hovedrolle innehaver. Han gjør en meget god innsats, og spiller en sympatisk helt. Vi har to andre hovedkarakterer spilt av Katherine Waterston og Dan Fogler. Begge gjør sine roller godt. Dan Folger var god som en comic relief. Hans rolle som den vanlige i en magisk verden var bra inkludert. Harry Potter filmene hadde vel knapt vanlige folk, og de som var med hadde kun små roller. Derfor likte jeg hans karakter. Waterston var også god som den kvinnelige helten. Filmen klarte å unngå å presse på seeren en unødvendig romanse. Når det gjelder filmen skurk er det vanskelig å si mye uten å spoile. Jeg ikke kalle "skurkene" dårlige. De var ålreite og tjente sin hensikt.

Fantastic Beasts and Where to Find Them er en underholdene og visuelt imponerende fantasi film. Den er ett fint innskudd til Harry Potter serien, jeg ville vel kanskje rangert den som nummer fem, og gjorde at jeg ser frem til neste film.

8.0

• Gode karakterer
  • Underholdene for fans og ikke fans