Et håpløst forsøk på å gjenskape gammel magi

I 1994 ble det utgitt en komedie som fort fikk kultstatus, nemlig "Dumb & Dumber". I hovedrollene fant vi Jim Carrey og Jeff Daniels. Dette var i storhetstiden til Jim Carrey, da han pøste ut film etter film som fikk publikum til å gå i sjokk av latter, og Dum og Dummere var ingen unntak. Nå, 20 år senere, har vi fått en direkte oppfølger til filmen med de samme skuespillerne. Kreativt tittelert "Dumb and Dumber to". Vi kan se bort fra "Dumb and Dumberer", da det var mer eller mindre en dårlig spinoff, som ikke hadde samme skuespillerne engang, og ble slaktet over en lav sko.

Dum og Dummere to er dessverre ikke noe opptur. Filmen starter greit med mye grei humor vi kjenner igjen, men problemet er at de tar dette litt for langt. Selv om filmen har enkelte øyeblikk som fikk meg til å humre, så får vi stort sett servert den ene dårlige vitsen etter den andre, og hele filmen er fullstappet av prompehumor og stusselig slapstickhumor. Og dette fra ende til annen, uten noen pauser. I tillegg gjør de alt de kan for å vise referanser til den første filmen, noe som for min del, selv om jeg er stor fan av den første filmen, bare blir dårlig fanservice. Det blir aldri slik den første filmen var, og vi ser at selv om Jim Carrey har glimtet i øyet fremdeles, så passer han utmerket bedre i sine senere seriøse roller, for eksempel i "23", eller "Eternal Sunshine In A Spotless Mind".

Historien fortsetter 20 år etter den forrige filmen, hvor Harry (Jeff Daniels) finner ut at han trenger en nyretransplantasjon. Sammen med Lloyd (Jim Carrey) kommer de frem til at donoren må være av nærmeste familie, og legger ut på leting etter Harry's datter, som han ikke visste at han hadde. Historien er full at gapende hull som ikke stemmer noe steder, og det hele blir bare en slapp og uengasjerende suppe. Dette blir rett og slett for mye av det gode, og jeg er ikke særlig begeistret.

3.0

Ganske labert!!

• Har noen få gode øyeblikk