Magic!

Doctor Strange er Marvels første tur innom magi og det mystiske. Som vi har sett på Arrow kan magi ødelegge mye (selv om Arrow allerede var på god vei ned). Heldigvis tolkes det på en god måte her.

En sånn type film betyr jo mye CGI. Det gjør egentlig ingenting så lenge den er bra. Det er den også. Når du bruker så mye penger på en film, så bør du også kunne forvente dette. Filmen er Marvel mest visuelt interesante. Måten den fremstiller de diverse universene på er interessant og minnet om Inception (det er en god ting). Måten den fremstiller magi på var også solid. Det er jo ofte ett problem med magi i fiksjon at det fjerner spenning og ødelegger konflikt, men her tolkes det bra. Filmen har til tross for alt den «fancy» magien ett ganske enkelt og rett fram plot. Siden dette er den første Doctor Strange filmen er det en god ting. Filmen har også den typiske Marvel humoren. Jeg syns personlig at noen ganger kan humoren bli for mye, men denne filmen har funnet en meget god balanse.

Balansen merkes også tydelig i Benedict Cumberbath sin tolkning av hovedkarakteren. Han blander sarkasme, arroganse og den sårbare siden til Strange bra. Han har også forbedret sin Amerikanske dialekt fra Black Mass. Allikevel så føles det ikke rett at Sherlock er Amerikansk, men det er mer personlig enn kritikk. Tilda Swinton, Benedict Wong og Chiwetel Ejiofor er alle gode i sine biroller. Enn annen karakter jeg syns fortjener skryt, som ikke vil bli snakket om mye er Rachel McAdams sin rolle. Hun spiller en karakter utenfor det magiske som bare er en helt vanlig person. Dette er en type karakter som jeg syns burde være med oftere i sånne filmer. En av filmens aller beste karakterer er overraskende nok en kappe.

Der filmen skuffer er...... Har du fått nok tid til å gjette nå? Skurken!!!!!! *Crickets chirping* Det begynner å bli litt tragisk at Marvel på 14 forsøk kun har klart 3 gode skurker. Mads Mikkelsen er en god skuespiller og har spilt god skurk før, men karakter er egentlig bare med for å gi fienden ett ansikt. Til tross for en skuffende skurk er Doctor Strange en ny solid film fra Marvel. Mange har ventet på denne filmen og de tror jeg blir fornøyd. Sammen med Deadpool er dette årets beste superhelt film.

8.0

• Cumberbatch
  • CGI