Desu Noto

Death Note er en overnaturlig thriller regisert av Adam Wingaard. Den er basert på anime og mangaen av samme navn. Den har Nat Wolff, Margaret Qualley, Keith Stanfield og Willem Dafoe i hovedrollene. Den handler om en ung mann som finner en "Death Note", en som gjør at han kan ta livet av hvem han vil så lenge han har ett navn og ansikt.

Når en film er basert på noe, må mann alltid være åpen for forandring. Spesielt når det er basert på noe såpass populært som Death Note. Personlig er jeg veldig åpen for forandringer. Tidligere i år ga jeg en positiv anmeldelse til en annen anime/manga adapsjon i Ghost In The Shell. GITS var Gudfaren sammenlignet med Death Note. Det filmen forandre fra det originale var dårlig, og det som ikke var forandret var ganske dårlig. Karakterene var generiske og simple, med ingenting som gjør dem interesante. Ingen av de er spesielt imponerende spilt heller. Med unntak av Defoe, som gir stemme til Ryuk, er de fleste ganske middelmådige. Light (Nat Wolff) virker mer som en typisk emosjonell, kåt tenåring enn et geni. Vi blir fortalt at han er inteligent, men lite av det han gjør viser det. L (Keith Stanfield) er ikke mye bedre. Til tross for at han skal være en briljant detektiv så gjør han elementære feil, og  fremstår som relativt generisk. Den "mest" interesante karakteren, og jeg strekker meg veldig langt med å kalle karakteren interesant, var Mia. Dessverre som de andre er hun også meget generisk.

Hva med historien da? Den er ikke spesielt god den heller. Den føles ut som en standard thriller, men har ett veldig lavt spenningsnivå. Den beveger seg også altfor fort. Det går fra å finne boken  til at han blir hyllet som en gud verden over så fort at det ikke har noen mening. Ting skjer generelt for fort. Det virker som at de hadde egentlig tenkt å lage en mye lenger film, men lengden ble drastisk kuttet under produksjon.

Death Note er en meget svak ny film fra Netflix. Jeg syns generelt at Netflix filmer har vært gjennomsnittlige, med visse klassefilmer. Denne derimot var virkelig svak. Dersom du er fan av det originale vil du nok mislike denne. Dersom du likte det originale, men er åpen for forandring vil du fortsatt ikke like den. Dersom du aldri har hørt om Death Note vil du nok fortsatt ikke like den.

3.5

• Defoe er vel ålreit?

• Generisk karakterer som er svakt spilt