Animasjon på sitt beste

Cloudy with a chance of Meatballs er en animert science fiction komedie basert på boken av samme navn. Filmen er skrevet og regisert av Phil Lord og Christopher Miller, som også er kjent for the Lego Movie og Jump Street filmene. Filmen handler om Flint Lockwood (Bill Hader), en oppfinner som bor på en øy i Atlanter havet som har en økonomi sentrert rundt sardiner. For å fikse matmangelen på øya finner han opp enn maskin som gjør vann om til mat, men med et uhell blir maskinen skutt opp i skyene og det begynnner å falle mat fra himmelen. Et tema gjennom filmen er Flints forhold til sin teknofobiske far, Tim (James Caan).

Animasjons filmer i er oftest retter mot di yngre og familier, men jeg er når denne anmeldelsen blir skrevet 21 år og fant den veldig bra. Som di fleste animasjons filmer er det mye komedie i den, og jeg kan melde at filmen er veldig morsom. Bill Hader gjør god innsats i hovedrollen som Flint. Det er egentlig ingen svake karakterer i filmen. Det er flere sterke biroller, di morsomte er nok den atletiske politimannen Earl (Mr. T), kameramannen Manny (Benjamin Bratt) og apekatten Steve (Neil Patrick Harris). Lord og Miller har gjort enn god jobb med å gjøre ikke bare dialogen, men mindre fysiske detaljer morsomme. Som animasjonsfilmer flest er filmen fargerik og fin å se på. Filmen krysser flere sjangrer som science fiction, komedie, eventyr og er også enn parodi på katastrofefilmer som Armageddon.

Det er enkelt å avskrive enn film som handler om at det regner mat som tullete og barnslig, men Miller og Lord har skapt enn morsom, tullete, visuelt stimulerende og intelligent animasjons film, med sterke stemmegiver og morsomme figurer som alle alder kan nyte.

8.5

• Til tider hysterisk
  • Visuelt vakker