Nyeste fra Blomkamp

CHAPPiE er en science fiction film av Neil Blomkamp, mannen bak District 9. Filmen foregår i en framtidsversjon av Johannesburg hvor politi har begynt å bruke roboter under jobben med stor suksess. Filmen handler om roboten CHAPPiE (Sharlto Copley), en skadet politi som skaperen Deon (Dev Patel) har klart å gi kunstig intelligens som kan føle og tenke. CHAPPiE blir deretter stjålet av en gruppe kriminelle.

Ideen er god og karakteren CHAPPiE har en viss sjarm, men dessverre klarer ikke denne filmen å levere. Det er egentlig ingen menneske karakterer i filmen det er noen grunn til å like. To kriminelle karakterer, spilt av gruppa Die Antwoord, er veldig merkelig skrevet. Noe tilfelle er di kriminelle som ikke har noe imot kidnapping og mord, men i andre tilfelle er di snille og modige. Patels Deon er også merkelig skrevet. Du skal føle sympati for han, men hele problemet med at CHAPPiE er stjålet kunne enkelt blitt fikset om han hadde utnyttet sin forbindelser med politiet. Han hadde vel egentlig bare trengt å si ifra hva som hadde skjedd og problemet kunne vært fikset. Selve historien var også ujevn. Det virket som Deon skulle være hovedfiguren, men så ombestemte di seg halveis inne i manuset.

Filmens positive sider er dessverre små og ikke nok til å redde filmen. Motion capturen brukt til CHAPPiE er god og CGI-en brukt til di diverse robotene i filmen er bra. Hugh Jackman spiller vel det som skal være filmens skurk. Han er en rivaliserende robot skaper som lager en større robot, men som ikke blir tatt i bruk av politiet. Jackman er jo en veldig god skuespiller og gjør vel en helt grei jobb, men jeg sliter med å akseptere han som skurk. Han er jo Wolverine! Det var ett par øyeblikk i filmen hvor dialogen hadde noen morsomme setninger, men det var langt ifra nok til å redde filmen. Filmen hadde ikke mangen action scener, men di få som eksisterte var helt greie.

Det er med tungt hjerte jeg skrive dette for dette var en film jeg virkelig ønsket at skulle være en av årets beste. TIl tross for at jeg likte hovedkarakteren, var den dessverre en stor skuffelse. Historien og filmen er en god ide som ikke virket.

5.0

Ganske middels

• CHAPPiE karakteren