"Hes my friend. So was I"

*Milde spoilere*

Captain America: Civil War fungerer som en oppfølger til flere filmer. Cap 3, Iron Man 3.5 eller Avengers 2.5 kunne alle blitt brukt som title. Filmen er regisert av Russo brødrene.

Civil War er en veldig god action film. Det er masse geniale øyeblikk og action scener som er stort sett godt filmet(mer om det senere) og underholdende. Den beste er en flyplass sekvens som lar flere av karakterene skinne. Filmen har stort sett god balanse mellom action sekvenser og ikke-action. Som med the Winter Soldier klarer Russo brødrene å balansere action og humor uten å overdrive humoren. Det er ikke alltid lett å ta seriøse situasjoner i disse filmene seriøst på grunn av all humoren, men Russo brødrene klarer å få det til. Litt spesielt å tenke på at de er mest kjent for å regisere komiserier. Historien er også solid.

Filmen har ett bredt spekter skuespillere som alle gjør gode innsatser i sine roller. Robert Downey Jr, Chris Evans, Sebastian Stan og Elizabeth Olsen er de jeg føler fortjenes å bli trukket fram av de med mest skjermtid. Olsen spesielt viser at hun er god skuespiller, og klarer karakteren veldig godt. De fleste scener med Evans, Stan og Downey er det som driver filmen. Jeg kan selvfølgelig ikke skrive om film uten å nevne Spider-Man og Black Panther. Chadwick Boseman gjør en god jobb og virker so ett sterk valg for den rollen. Tom Holland er veldig god som Spider-Man og har gjort meg mer interesert i den nye filmen en jeg var før. Jeg må også trekke fram Paul Rudd. Rollen hans er ikke stor, men jeg føler han(og delvis Spider-Man) stjeler filmen i de minutene han er på skjermen.

Dessverre vil jeg ikke påstå at dette er Marvels beste film eller en topp kvalitet superhelt, på grunn av visse negative sider. Selv om filmens mange skuespillere gjør sine roller godt, er det ikke plass til alle. Jeg kunne lett kuttet 3-4 karakterer for å gi mer tid til andre. For eksempel Hawkeye, Sharon Carter, Vision og Black Widow(selv om det er Scarlett Johansson) hadde jeg nok ikke merket om ikke var med. Jeg ville også hatt flere scener med bare Evans og Stan, og litt flere scener mellom de diverse karakterene. Det er vel ingen overraskelse på dette tidspunktet om jeg sier at filmen har en skuffende skurk. Daniel Bruhl er en god skuespiller, men blir sløst vekk på en skurk som ikke er spesielt bra skrevet. Som jeg nevnte ovenfor er de fleste action scener gode, men noen har er litt skuffende filmet. Litt mye shaky cam og kutting gjorde at jeg tenkte: "usikker hva som skjer, men tror Cap vinner. Heldigvis var dette ikke ofte. Jeg også filmen startet litt treigt. Med unntak av en solid action scene i Afrika tok det 25-30 før jeg følte filmen virkelig begynte å bli skikkelig god. Filmens åpning var også skuffende, fordi hva som skjer i scenen blir ikke avslørt før 2 timer senere, men du har nok skjønt hva som skjer en time og femtini minutt før det. Blodfans vil også spådd dette da forrige film kom ut.

Captain America: Civil War er en veldig godt spilt og veldig god action film, som definitivt viser at den kan være for mange karakterer i en film. Den blander humor og seriøse scener godt. Jeg likte filmen veldig godt, men kan ikke gi høyrer sum en det jeg gjør på grunn av en del negative sider med filmen. Jeg vil derimot anbefale filmen sterkt, fordi du kommer ikke til merke det som jeg klager på her. Bare ikke la deg lure av sider som Rotten Tomatoes med skyhøye summer.

PS! Dette har ingenting å si på karakteren, men jeg ble skuffet av mangelen på Guns N' Roses klassikeren Civil War.

7.5

• Stort sett topp action