Vald + Western + Kurt Russell = ?

Gang på gang ser vi at filmer til enorme summer skuffer stort. Når dette skjer ofte, er det veldig forfriskende å se en film på usle 1,8 millioner levere høy kvalitet. Bone Tomahawk er en meget god western.

Filmen er meget godt spilt. Matthew Fox overrasket meg med en god innsats. Han fikk en rolle som passet sin stil. Patrick Wilson viste i Fargo at han kan være meget god. Han spiller igjen meget godt. Kurt Russell er med og jeg begynner å mistenke at han er født for å spille i western filmer. Han er perfekt til denne rollen. Den store "stand outen" for min del er i midlertid Richard Jenkins. Han spiller en eldre "deputy" og gjør rollen overbevisende. Han får også jobben med å bringe humor inn i en ellers ganske mørk film, og gjør det utmerket. Den fire nevnte får alle gode karakterer som er godt skrevet. Alle får nok karakterutvikling.

Filmen har en ganske mørk og til tider brutal historie. Dette er nok ikke en film for sarte sjeler. Det er derimot ikke voldelig bare for å være voldelig. Regissør S Craig Zahler går nok for en mer realistisk tone og "feeling". Jeg syns dette var en veldig god historie. Karakterene, realismen og tempoet fungerte alle godt. Dette er en film jeg anbefaler å se uten å lese hva plottet er. Det var det jeg gjorde, og var meget fornøyd med det.

Denne filmen fikk en liten "release" i fjor i USA. Det er synd, fordi jeg syns dette er en film som fortjener mer oppmerksomhet. Med nå The Revenant, The Hateful Eight og denne  har det vært noen meget solide 12 månender for western.

9.0

• Gode karakterer
  • Russell og Jenkins briljerer