Leverer denne Oscar kandidaten?

Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) er en svart komedie drama regissert av Alejandro Gonazalez Inarritu. Filmen handler om Riggan Thomson (Michael Keaton), en skuespiller med en karriere som har gått på ned etter at han spilte superhelten Birdman 20 år tidligere. Han prøver å gjennopplive karrieren ved å sette sammen et skuespill. Emma Stone spiller Riggans datter Sam, Zach Galifianakis spiller hans venn  og advokat Jake, og Edward Norton som en dyktig, men vanskelig skuespiller.

Inarritu har konstruert en unik film. Den er filmen og redigert som at mesteparten av filmen er en lang scene. Konseptet er genialt og resultatet er også genialt. Rolleinnehaverene gjør en god innsats. Emma Stone er god, Galifianakis er god, Ed Norton er sterk, uansett hvor god di er så er dette Michael Keatons film. Han gjør en intens, komisk, ustabil og kraftig innsats i hovedrollen. Keaton balanserer mellom gal og relativt normal med stor suksess. Du er aldri helt sikker på Riggan. Er han  gal eller normal? Har han superkrefter eller hallusinerer han? Keaton gjør også stemmen til Birdman som Riggan hører gjennom filmen.

Filmens har et godt manus og sterk dialog. Regissør Inarritu gjør en over gjennomsnitts god jobb med å konstruere en unik og effektiv film. Filmem bruker spesial effekter og den unike måte å fortelle en historie på, med geniale resultat.

Selv om Emma Stone gjør en god jobb i sin rolle, vil jeg ikke påstå at hun er god nok for en Oscar nominasjon. Hun gjør ikke noe feil, men rollen slo meg ikke som en pris verdig rolle. Jeg skulle også ønske at det var mindre av Andrea Risenboroughs Laura, en karakter jeg ikke brydde meg, og mer Galifianakis' Jake. Når en skuespiller gjør en så god innsats som Keaton, føler jeg at det kan ha negativ effekt på andre. Kvaliteten han demonstrerer får andre sine gode jobber til virke mindre imponerende.

Birdman er en minneverdig film, med en fantastisk skuespillerprestasjon av Michael Keaton, som filmstudenter vil ha god nytte av å studere i framtiden. Se ikke vekk ifra at denne filmen høster flere Oscar søndag 22. februar.

8.0

• Michael Keaton
  • Norton og Galifianakis