Disney + Marvel + Animasjon = ?

Big Hero 6 er en animert superhelt film fra Disney, basert på en Marvel tegneserie. Filmen er satt i den fiksjonelle San Fransokyo og handler om Hiro et ungt tek-geni. Når hans eldre bror dør, må Hiro og brorens robot Baymax, bli en superhelt duo får å stanse den maskerte mannen di tror står bak det.

Big Hero 6 er en god animasjons film, men den har flere problem. Selv om det blir introdusert flere tek-geni som også blir helter, får di lite karakter utvikling. Di får hver sin superhelt identitet, men bortsett fra hudfarge og navn får vi ikke vite stort om dem. Hiros nevrotiske tante og verge er en morsom karakter, men som di andre får hun lite oppmerksomhet gjennom filmen. Et annet problem jeg fant er historie. Den er ikke veldig original, meget forutsigbar og føles veldig lik alle andre "origin" historier for superhelter. Jeg fikk følelsen av at mangelen på karakter utvikling og den veldgi uoriginale historien er, fordi Disney ønsker en eller flere oppfølgere. Skurken er heller ikke spesielt imponerende.

Der filmen treffer godt og virker er forholdet mellom Hiro og broen, og mellom Hiro og Baymax. Siden Baymax er en robot designet for å hjelpe oppstår det meste av komedien i filmen gjennom hans forsøk på å hjelpe Hiro. Filmskaperene har gjort en god når det gjelder Baymax. Di har gjort han til en elskverdig og morsom figur, og han er nok det denne filmen vil blir husket best for. Animasjonen er som forventet sterk. San Fransokyo er en av di vakrere byene visuelt vi har sett i denne typen animasjon hvor det ofte er fantasy verdener og natur vi heller ser. Filmens action er helt grei, men det er ikke veldig mye av den. Jeg skulle gjerne ha sett mer superhelt action og se di andre superheltene bruke utstyret deres mer.

Big Hero 6 er omtrent på samme nivå som Disneys forrige film Frozen, men langt ifra filmer som Up! og Wreck-It Ralph eller The Incredibles når det gjelder kvalitet. Den har to gode hovedkarakterer, men skuffer på karakterutvikling og det virket til tider mer opptatt av å starte ett filmunivers enn å være topp klasse animasjons film.

7.0

• Baymax er fantastisk
  • Animasjonen og det visuelle