"Anmeldelse assemble!"

Avengers: Age of Ultron er den nyeste i filmen i Marvels filmunivers. Den er som den forrige Avengers filmne regisert av Joss Whedon og enormt mange rolleinnnehavere. Filmen handler selvfølgelig om the Avengers så denne gangen må stanse Banner (Ruffalo) og Stark (Downey Jr) sin egen skapning Ultron (James Spader).

Filmen har selvfølgelig flere geniale actionscener. Det er jo klart en del spesial effekter involvert, men det blir aldri "the Hobbit-ish" aktig nivå på mengden. Di som stikker seg mest ut under actionen er nok Captain America (Evans) og Black Widow (Johansson), fordi deres karakterer involverer nok mest stuntarbeid. Filmens dialog er som vi forventer på dette tidspunktet solid og har mye humor. Di fleste karakterer får flere gode replikker. Filmen gjør også god innsats med å sette opp framtidige filmer i serien. Et valg di tar angående to karakterer, som jeg ikke trenger å beskrive, blir utført på en bra måte.

Filmens balanserer stort sett di mange karakter i filmen og introduserer noen nye. Quicksilver (Taylor-Johnson), Scarlet Witch (Olsen) og Ultron er di som dukker opp mest. James Spaders Ultron er en av di bedre Marvel film skurkene, ikke at det sier så mye, og fremstår som en ekte trussel mot the Avengers. Quicksilver og Scarlet Witch blir heldigvis ikke ødelagt av tegneserie dialekt og kreftene deres blir jo på bra vis. Filmen har noen nye karakteren som jeg ikke vil nevne her. Filmen presser også inn små roller til karakterer vi har sett før. Di er en blandet glede og flere kunne enkelt ha blitt fjernet, uten at du hadde merket forskjell. Allikevel gjør mengden karakterer at dette føles som en skikkelig Avengers film. Jeremy Renners Hawkeye får endelig en skikkelig rolle i en Marvel film og den blomstrende romansen mellom Banner og Widow føles ikke tvunget.

Jeg føler at filmen har ingen enkel skuespiller/karakter som stikker seg ut foran di andre. Dette er en film hvor alle gjør sin rolle sterkt og bidrar til å gjøre det til en sterk film.

Age of Ultron er et nytt sterkt produkt fra Marvel Studios. Den er ikke like sterkt som di aller beste, men er uten tvil veldig langt oppe på listen. Den introduserer nye karakter og setter opp framtidige filmer bra.

8.0

• Karakterer; gamle og nye
  • Setter opp mye