Science fiction som leverer

Arrival er ett science fiction drama regissert av Denis Villeneuve, med Amy Adams I hovedrollen, som kom ut sent i fjor. Forest Whitaker og Jeremy Renner spiller bi roller. Den handler om første kontakt mellom en annen rase og menneskeheten.

Arrival er enda en stor film fra 2016 som jeg ikke fikk muligheten til å se da den kom ut. Det er meget synd. For om denne hadde blitt sett av meg på kino i fjor hadde den toppet min liste over fjorårets beste filmer. Arrival er enkelt og greitt ett fantastisk stykke science fiction. En fantastisk historie, som er nydelig satt sammen på alle punkter. Den mest rettferdige måten å anmelde denne filmen på ville egentlig ha vært en lang liste over alle som er involvert og mange tomler opp.

Vi begynner på toppen. Denis Villeneuve har allerede regissert flere gode filmer som Prisoners, en film jeg syns var blant de beste fra sitt år. Han har gjort alt rett her. Filmen er nydelig å se på. Han og filmfototgraf Bradford Young har sammen med ett bra “special effects” team produsert et visuelt mesterverk. Effekt folkene må også få skryt for skapningene. Filmens historie er også topp kvalitet. Den er spennende, har ett kult konsept, er bra skrevet og gir deg akkurat nok informasjon. Du blir aldri bombadert med exposition, men jeg følte meg aldri forvirret. Jeg satt også pris på at alle land var kompetente. Vanligvis i sånne filmer er the "USA Number 1", og alle andre er idioter, men her var alle land kompetente.

Så til skuespill. Forest Whitaker og Jeremy Renner gjør begge solide innsatser I sine bi roller. Den som bærer filmen med en fantastisk Oscar verdig prestasjon derimot er Amy Adams. Hun fortjener de fleste positive ord for denne filmen. Måten hun spiller denne karakteren er enkelt og greitt fabelaktig. Hun sier ofte så mye uten å si noe, en ting filmen er veldig god på.

Arrival er ett moderne mesterverk av en sci fi film. Den gjør alt rett. Den er uten tvil 2016s aller beste film. Jeg burde egentlig gå tilbake og forandre på min lite over de beste filmene fra 2016, men er altfor lat til det. Det kan ikke sies nok. Arrival er fantastisk.

10

Mesterverk

• Amy Adams