Biografisk drama fra en legende

American Sniper er et biografisk krigs drama regisert av Clint Eastwood med Bradley Cooper i hovedrollen. Filmen handler om Chris Kyle, den mest dødelige Amerikanske skarpskytteren i landets historie. Filmer viser hans fire turer i Irak og liver hjemme mellom turene.

Bradley Cooper gjør en veldig bra jobb i hovedrollen. Han har en klassisk Hollywood leading man sjarm som du ikke kan lære bort. Han gjør også en god jobb med den urolige siden av Chris når han er hjemme i Texas og når han må ta valg som kan koste et lite barn livet. Sienna Miller gjør en god innsats som Taya Kyle, Chris' kone. Du ser hvordan hun sliter med å ikke vite om Chris kommer hjem i live, og hvordan han ikke er til stede selv når han er hjemme. Di to skuespillerene har god kjemi på skjermen. Resten av rolleinnehaverene er stort sett akseptable, men di fleste har relativt små roller.

Eastwood gjør en sterk jobb med krigsscenene, men filmen er litt ujevn. Hver gang Chris kommer hjem føles det som filmen stopper litt opp. Selv om Cooper og Miller er sterke i scenene er flere av dem korte og virket til tider litt meningsløse. Det blir også hintet til enn konflikt angående Chris' bror som sliter med å være soldat, men etter at det blir nevnt er det glemt like etterpå. Det samme gjelder Chris sine barn som framstår mer som bakgrunn støy enn karakterer i en film. Dette er ikke en ekstremt voldelig film, men Eastwood bruker volden klokt. Den er ikke flashy og Hollywood aktig, men mer realistisk og brutal. Filmen har noen veldig gode dramatiske hjertestansende øyeblikk.

Selv om dette er en litt ujevn film så har Eastwood stort sett en god jobb med denne filmen om en kontroversiell figur. Filmen vil nok best huskest for Bradley Cooper skuespiller prestasjon.

7.5

• Bradley Cooper