Leverer Michael Bay?

Well done Mr Bay, well done. 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi er den nyeste filmen fra Michael Bay, med James Badge Dale og John Krasinski i hovedrollene. Filmen er basert på de ekte hendelsene fra i Benghazi i 2012.

Michael Bay har jo laget action filmer i årevis, så han burde jo begynne å kunne det, men viser her også evnen til å lage en intens krigs thriller. Action sekvensene er, bortsett fra litt mye kutting, bra filmet og laget. Flere av de er lange, men blir ikke dratt ut. Det kommer rolige øyeblikk mellom sekvensene som er fine pauser fra actionen. Filmen er solid spilt, med hovedrolleinnehavere Krasinski og Dale i form. Krasinski er vel best kjent fra komisk rolle i the Office, men gjør god figur i denne mer seriøse action rollen. Jeg likte også spesielt godt Pablo Schreiber som Tanto. Stort sett de fleste leverer i sine roller.

Dersom du ikke kjenner historien, jeg gjorde ikke det, så er filmen spennende. Du føler hele tiden at karakterene er i fare, og er alltid usikker på hvem som er venn eller fiende. Det eneste jeg egentlig vil kritisere filmen for er lengden. Du skjønner jo ganske fort at ett angrep vil skje, så å sitte å vente på det så lenge blir kjedelig. Jeg synes også at slutten holdt på litt for lenge. Det skal derimot sies at når angrepet først skjer så er filmen veldig bra,  frem til slutten. Filmen har også solid dialog, som inneholder morsomme replikker.

13 Hours er faktisk en av Michael Bays aller beste filmer. Den er solid regisert og spilt, og har såpass solide action sekvenser og spenning at den uten tvil var verdt å se. Den filmen beviser at når Michael Bay vil, så kan han lage god film.

7.5

• God action
  • Godt spenningnivå